Chuseok on ohi, loma on vietetty, arkeen on palattu ja edessa on taas uusi viikonloppu. Matka on miltei puolivalissa, viela reilu kuusi viikkoa Koreaa ennen kotiinpaluuta. Viime viikon keskiviikkona suuntasin siis Seouliin, vietin yon hostellissa (kamppiksena neljan Australialaisen miehen kanssa jotka pitivat bailaamisesta...), seuraavan paivan shoppailemassa ja torstai-perjantai yoksi rantauduin lentokentan viereiseen hostelliin. Rakkaani saapui Koreaan perjantaiaamuna klo 5.30 ja olin hanta tietysti heti kentalla vastassa ja vein hanet hostellilleni. Olimme molemmat vasyneita mutta emme tietenkaan malttaneet juurikaan nukkua. Iltapaivalla lahdimme kohti Seoulia ja paatimme hypata perinteiseen turistibussiin kiertoajelulle, jotta saisimme ideoita mita seuraavien paivien aikana tehda. Ja ideoita tulikin!

Olimme kuitenkin sen verran vasyneita etta bussiajelun jalkeen suunnistimme ensimmaiseen yopaikkaamme, perinteiseen Korealaiseen taloon. Tama olikin sitten paljon helpommin sanottu kuin tehty... Pyorimme kaksi tuntia painavien matkatavaroidemme kanssa etsien taloa, jonka piti olla lahella Hyehwan metroasemaa. Kahdesti kavimme internetkahvilassa tarkastamassa heidan kotisivuiltaan talon sijainnin ja silti onnistuimme aina eksymaan. Vika tosin ei ollut taysin meissa, ohjeet olivat melko epaselvat. Joka tapauksessa saavuimme talolle kahdeksalta illalla lopen uupuneina ja nalkaisina. Jatimme tavaramme huoneeseemme ja lahdimme syomaan lahimpaan mahdolliseen ruokapaikkaan. Kukaan ei puhunut englantia ja saimme eteemme perinteista Korealaista lihakeittoa (taalla lihat keitetaan luiden kera, keitossa on myos nuudeleita ja liemi on hyvin laihaa).  Itselleni annos oli jo tuttu mutta halusin etta rakkaanikin saa maistaa Korealaisia perinne"herkkuja". Eihan se ruoka missaan nimessa hyvaa ole...

Paastyamme takaisin talolle, nukahdimme saman tien. Lattialle tietysti, koska se on Koreassa tapana :) Aamulla herattyamme saimme hieman paikallista aamupalaa, mm. kalmarilettuja ja riisikakkuja (sellasia pienia tahmeita taytettyja...) ja lahdimme miltei heti kaupungille. Kokemus Korealaisesta talosta jai siis melko suppeaksi.

Koska lauantai oli Chuseok, olivat lahes kaikki kaupat kiinni. Paatimme siis kiiveta vuorelle jossa sijaitsee Seoulin torni ja josta nakee upean maiseman koko kaupungin ylle! Paikalla oli paljon ihmisia, ilmeisesti kaikki viettamassa juhlapyhaa hienossa maisemassa. Huipulla tutustuimme Korealaiseen seurueeseen joka tarjosi meille makeaa riisimehua ja kyseli paljon Suomesta. Tornin vieressa oli aita joka oli taynna lukkoja! Lukoissa oli eri ihmisten jattamia kirjoituksia ja paivamaaria milloin he olivat kayneet vuorella. Olimme ostaneet omat evaat mukaan joita istuimme syomaan tasanteelle. Hetki oli hyvin romanttinen!

Alas kiivettyamme suunnistimme hostellillemme joka oli talla kertaa helppo loytaa. Huoneemme oli mahtava! Parisanky, televisio, dvd -soitin ja oma kylpyhuone! Keittio ja pesukone olivat yhteiskaytossa. Hinta oli n. 13 euroa/yo/hlo joten kaikki tuntui taydelliselta! Illalla kavimme syomassa lansimaalaiseen tapaan hyvaa pizzaa ja menimme ajoissa nukkumaan.

Sunnuntai olikin sitten shoppailupaiva! Rakkaani loysi todella paljon, todella hyvannakoisia vaatteita itselleen silla taalla pain maailmaa hanen kokoisiaan vaatteita on paljon helpompi loytaa kuin Suomesta. Suomessa miehet kai ovat sen verran enemman isoja ja lihavia etta pienikokoisella on vaatekaupassa todella hankalaa. Toista se on taalla! En ole koskaan aiemmin nahnyt missaan niin hyvin hanelle istuvia vaatteita. Illalla olimme jalleen vasyneita ja paatimme katsoa leffan ja juoda olutta aivan omassa rauhassa hostellillamme.

Maanataina kavimme Lotte Worldissa joka on tavallaan paikallinen Disneyland. Talla pain maailmaa Lotte in iso brandi. Lotte tuotteilta on vaikea valttya missaan ja Lotte World oli todella aikamoinen huvipuisto! Se koostui kahdesta osiosta joista toinen on sisatiloissa ja toinen ulkona.

Myos sisalla siis oli huvipuistolaitteita ja luistinrata! Kavimme ainoastaan sisalla olevassa museossa, kummitustalossa seka kiertoajelulla monoraililla alueen ympari. Jonot olivat niin pitkat etta ei ollut jarkea kayda monessa laitteessa. Olimme Lotte worldissa iltaan asti ja suunnistimme viimeiseksi yoksi hostellille. Emme siis tutustuneet yoelamaan koko matkan aikana mutta eipa se ole juurikaan minua edes kiinnostanut taalla ollessa.Tiistaina oli aika taas itkea ja toivottaa hyvastit viela kuudeksi viikoksi. Loma oli aivan taydellinen ja sen jalkeen tuntui kuin kaikki olisi ollut vain ihanaa unta. Ainoastaan valokuvat ja hyvin tyhja lompakko todistivat kaiken olleen totta :) Tiistai-iltana rakkaani oli lentokoneessa ja mina jo takaisin koululla Anseongissa. Arki oli taas alkanut.

Mutta millainen arki?! Keskiviikkoaamuna (minun syntymapaivani) meille ilmoitettiin etta joka paiva klo 9.00 - 16.40 kukaan ei saa olla asuntolassa. Koulun pihalla oleva puu oli taynna naisten terveyssiteita joihin oli maalattu "verta" punaisella maalilla. Ymparilla oli kasin kirjoitettu juliste ja myos ulkorappusiin oli kirjoitettu tekstia eri varisilla liiduilla.

En tietenkaan osannut lukea mista oli kysymys joten koko paivan yritin tiedustella etta mista kaikki johtuu? Saimme Intanin kanssa selville seuraavaa:

Tiistaina oppilaat olivat lintsanneet paljon tunneilta joten rehtori oli paattanut etta asuntola suljetaan paivana ajaksi jotta oppilaat eivat voi viettaa aikaansa siella vaan heidan on pakko osalistua tunneille. Tytot valittivat etta entas silloin kun heilla on kuukautiset ja he potevat kuukautiskipuja, eivatko he silloin saa olla asuntolassa? Sita paitsi monet kayttavat kestositeita jotka he itse pesevat kayton jalkeen. Opettajat olivat vastanneet etta oppilaat voivat potea kuukautiskipujaan paarakennuksen lepohuoneessa ja voivat pesta siteensa myos siella. Tasta suivaantuneena tytot tekivat yolla "kuukautispropagandapuun" ja kirjoituksissa luki mm. "tamako muka yhteisollinen koulu" ja "me emme ole lauma idiootteja joita voi pompotella" tai "tiedatteko te mita kuukautiset ovat?"

En tieda mika tilanne on talla hetkella mutta toivon etta siihen tulee pian joku jarkeva ratkaisu, silla minulla ja Intanilla on opetusta vain muutama tunti paivassa emmeka silti saa menna asuntolaan lepaamaan ennen kuin klo 16.40. Paatimme silti olla ottamatta kantaa mihinkaan silla olemme ikavassa valikadessa kun asumme oppilaiden kanssa ja tyoskentelemme opettajien kanssa. Muuten syntymapaivani oli oikein mukava, oppilaat ostivat minulle kakun jonka soimme yhdessa illalla asuntolassa.

Kavimme myos kolmen opettajan kanssa kaupungilla syomassa friteerattua kanaa ja juomassa olutta :)

Ilma taalla alkaa kylmeta. Intanilta lahtee kasvoista iho, luultavasti juuri kylman saan takia. Hanen ihonsa kun ei ole koskaan aiemmin ollut kylmemmassa kuin 25 astetta. Viikonlopuksi olen lahdossa muutaman muun vapaaehtoisen kanssa patikoimaan Jirisan-vuorelle. Luvassa on monta tuntia patikoimista yla- ja alamakeen seka lauantaina etta sunnuntaina, lattialla nukkumista ja mukaan pitaa ottaa myos omat evaat. Suoraan sanottuna suunnitelma ei paljoa houkuttele mutta kaikkea pitaa kokeilla kun taalla asti ollaan!